Loodsen

Uit het woordenboek: Loods
I {de ~ (mannelijk)} 1 iemand die schepen veilig langs ondiepten en gevaarlijke plaatsen leidt -> loodsman 2 loodsmannetje
II {de ~} 1 licht gebouw, veelal van hout opgetrokken keet

Het weekend van de Loodsen begint al op de vrijdagavond. In hun eigen loodsenhok zijn zij vaak tot in de vroege uurtjes te vinden. Verrassend genoeg zijn zij op zaterdagochtend vaak al weer vroeg uit de veren om op de Kaag te zeilen in hun wonder mooie schouw “Loodsje”. In de zomer ligt zij tot het weekend op hen te wachten aan het Boterhuiseiland gelegen aan de Zijldijk te Leiden. In de weekenden bedwingen zij met de schouw de golven op “t Joppe” en het “Zweiland”. Vaak verblijven zij dan het hele weekend op de Kaag. Ze koken daar hun eigen maaltijd en zitten regelmatig met elkaar om een kampvuur. Aan het einde van het weekend keren zij altijd weer veilig huiswaarts.

Dit prachtige stuk staal en het bijpassende houtwerk blijft niet zo maar in al haar pracht stralen, dus in de winter moet er hard gewerkt worden, om haar weer tiptop in orde te krijgen voor het zomerseizoen. Na enkele maanden hard werken met kwast, staalborstel, schuurpapier en verf ziet ze er dan weer prachtig uit. Tijdens de koude wintermaanden zijn zij dan ook vaak op de zaterdagen met werkkleding in de botenloods te vinden. Tijdens het winterseizoen trekken ze er ook op en uit om de wereld om ons heen te verkennen tijdens de winterhike. Rond februari verzorgen de Loodsen al jaar en dag een enerverend weekend voor leiding, oud-leiding en ouders van leden van Scouting Orion.

Interesse om een keer mee te draaien? Neem contact op met Sophie via onderstaande contactgegevens.

Leeftijd: 18 tot 23 jaar
Opkomst: weekenden en op onderlinge afspraak
Contributie: € 70,00 per kwartaal
Contactpersoon: Sophie de Boer